Welcome, visitor! [ Register | LoginRSS Feed  |   | 



Comments Off on Kilang Kerisik, Kicap Berkulat Diarah Tutup

Kilang Kerisik, Kicap Berkulat Diarah Tutup

| Jenama Bukan Islam, Semasa | July 21, 2020

BUKIT MERTAJAM – [DIKEMAS KINI] Jijik dan kotor! Itu keadaan empat buah kilang memproses makanan di sekitar Mengkuang Titi, Sungai Lembu dan Tanah Liat di sini yang diarahkan tutup 14 hari oleh pihak berkuasa selepas pemeriksaan Ops Tegar pagi tadi.

Pegawai Kesihatan Persekitaran Bahagian Keselamatan Dan Kualiti Makanan (JKN) Pulau Pinang, Mohd Wazir Khalid berkata, empat buah kilang terbabit ialah dua buah kilang membuat kerisik, sebuah kilang kicap dan sebuah kilang mi.

Menurutnya, pemeriksaan dilakukan oleh Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Pulau Pinang serta Jabatan Pelesenan dan Jabatan Penguatkuasaan Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) mendapati kesemua kilang tersebut beroperasi tanpa mengikut piawaian kebersihan yang ditetapkan.

“Di kilang membuat kerisik di Mengkuang Titi didapati kawasan sekitar serta lantai kilang sangat kotor.

“Lebih menjijikkan, bekas menyimpan kerisik yang telah siap dimasak juga dalam keadaan berkulat,” katanya kepada media selepas operasi tersebut pagi tadi.

Beliau berkata, selain itu, bangkai tikus juga ditemui selain didapati beberapa ekor anjing sedang berkeliaran di premis tersebut ketika pemeriksaan.

“Ketika serbuan di kilang kerisik itu, sekumpulan pekerja dipercayai warga asing melarikan diri meninggalkan mesin kelapa ke kawasan ladang sawit di belakang kilang berkenaan selepas menyedari kehadiran penguatkuasa,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata, pemeriksaan di kilang memproses kicap pula mendapati pekerja kilang telah menggunakan bungkusan plastik yang telah reput dalam bekas menyimpan kacang soya.

Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/92196/EDISI/Utara/Kilang-kerisik-kicap-berkulat-diarah-tutup
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf

1628 total views, 1 today

  

MukminBrands – Kategori Jenama

Iklan