Welcome, visitor! [ Register | LoginRSS Feed  |   | 



Comments Off on Maksud Mengutamakan Produk Muslim – IKIM

Maksud Mengutamakan Produk Muslim – IKIM

| Semasa | November 29, 2021

Isu yang hangat dibincangkan di media sosial ketika ini ialah berkaitan dengan kempen keutamaan membeli barangan orang Islam yang telah dilancarkan oleh pertubuhan-pertubuhan tertentu. Kempen ini telah menimbul berbagai reaksi ada yang bersetuju dan ada yang menentang dan tidak kurang juga yang menjadikan kempen ini sebagai batu loncantan untuk kepentingan politik. Dalam artikel kali ini saya cuba mengupas isu ini supaya kita melihat dari berbagai-bagai perspektif.

Pertama sekali kita perlu fahami atau kita sepatutnya dapat membezakan dua perkataan ini iaitu ‘mengutamakan produk muslim” dan ‘membokot produk non-muslim’. Kedua-dua perkataan ini mempunyai maksud dan kesan yang berbeza. Mengutamakan atau priority adalah bermaksud kita memberi keutamaan tetapi kita tidak memboikot.

Sebagai contoh, dalam kita mengurus kerja seharian semua kerja-kerja tersebut adalah penting untuk kita selesaikan dalam tempoh masa tetapi kita mestilah pandai untuk menyempurnakan kerja kita mengikut keutamaan dan kita tidak memboikot kerja tersebut.

Begitu juga terhadap produk yang berada di pasaran, bagi seseorang Muslim disarankan untuk mengutamakan membeli produk daripada pengeluar Muslim. Mengutamakan produk Muslim ini pada asasnya akan memberi kebaikan kepada Muslim itu sendiri. Apabila perniagaan Muslim itu bertambah maju maka peniaga-peniaga Muslim tersebut dapat bersedekah (2:271).

Begitu juga dengan kewajipan membayar zakat (2:43) dan juga dengan infaq. Terdapat beberapa perkara yang disebut di dalam al-Quran berkaitan dengan infak. Antaranya ialah anjuran untuk berinfak (2:261) dan ancaman bagi orang yang tidak menginfakkan hartanya (3:180) dan berwakaf (3:92). Produk-produk dari pengeluar Muslim ini sudah semestinya kita yakin dengan status halalnya.

Maklumat Lanjut: IKIM

703 total views, 2 today

  

MukminBrands – Kategori Jenama

Iklan