Welcome, visitor! [ Register | LoginRSS Feed  |   | 



Comments Off on Penangan pes tomyam Thailand

Penangan pes tomyam Thailand

| Semasa | June 19, 2021

ALOR SETAR – Pihak berkuasa mengesan kegiatan penyeludupan produk makanan keluaran Thailand yang dibawa masuk ke negara ini menggunakan pe­ngangkutan kargo melalui Bukit Kayu Hitam sejak pintu sempadan ditutup pada tahun lalu.

Antara barangan popular diseludup yang mendapat permintaan adalah pes tomyam, sos ikan, sos cili, kicap, mi segera, serbuk teh dan minuman ringan.

Komander Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (Aksem) Kedah, Abdul Latif Abdul Rahman berkata, kegiatan itu dipercayai berlaku kerana permintaan tinggi terhadap produk keluaran Thailand terutama pes tomyam.

“Kegiatan ini tetap menyalahi undang-undang yang mana produk makanan yang dibawa masuk tidak diikrar secara sah serta terdapat keraguan tentang kandungannya termasuk aspek halal dan kebersihan,” katanya.

Setiausaha Persatuan Pengguna Kedah, Mohamad Yusrizal Yusoff mendedahkan, sebelum pintu sempadan negara ditutup pada tahun lalu, barangan tersebut diseludup menggunakan kenderaan persendirian dan bas ekspres.

Mohamad Yusrizal memberitahu, produk dari Thailand tanpa maklumat yang jelas berhubung kandungan makanan, aspek halal dan kebersihannya sangat diragui.

Maklumat Lanjut: Kosmo

841 total views, 2 today

  

MukminBrands – Kategori Jenama

Iklan