Welcome, visitor! [ Register | LoginRSS Feed  |   | 



Comments Off on Produk Pelaburan TnGo, GO+ Tidak Patuh Shariah – Dr Zaharuddin

Produk Pelaburan TnGo, GO+ Tidak Patuh Shariah – Dr Zaharuddin

| Semasa | June 14, 2021

Umat Islam digesa untuk tidak menyertai penggunaan eWallet Touch n Go yang terkini iaitu GO+ kerana ia tidak patuh shariah, kata Dr Zaharuddin menerusi sebuah hantaran di media sosial hari ini.

Bagi yang belum tahu, Touch ‘n Go (TNG) telah melancarkan satu produk pelaburan bagi pemilik e-dompet (eWallet) mereka yang dikenali sebagai GO+.

GO+ memberi kelebihan kepada pemilik e-dompet TNG di mana baki akaun mereka akan mendapat faedah harian sebanyak 1.47% setahun. TNG mensasarkan sejuta pengguna GO+ sehingga akhir tahun 2021.

Menurut sebuah laporan di Berita Harian hari ini, penggunanya sudah pun mencecah 1 juta.

Menurut Dr Zaharuddin, Penasihat Shariah, KWSP Simpanan Shariah, beliau menyatakan bahawa masalahnya bagi pengguna Muslim adalah GO+ melaburkan baki akaun pengguna di dalam Dana Pasaran Wang (Money Market Fund) yang diuruskan oleh Principal Asset Management (Principal), iaitu kerjasama di antara Principal Financial Group dengan CIMB Group Holdings.

Justeru, untuk makluman semua pengguna, Umat Islam TIDAK DIBENARKAN menyertai Go+ buat masa ini kerana produk sedia ada ini adalah TIDAK PATUH SHARIAH disebabkan pelaburan yang dilakukan secara bercampur tanpa sebarang pemantauan Shariah,” kata beliau.

Maklumat Lanjut: Harian Post

1266 total views, 1 today

  

MukminBrands – Kategori Jenama

Iklan