Welcome, visitor! [ Register | LoginRSS Feed  |   | 



Comments Off on Maruku diproses PATI guna sijil halal palsu

Maruku diproses PATI guna sijil halal palsu

| Semasa | July 2, 2020

Berita Harian: Maruku diproses PATI guna sijil halal palsu

SHAH ALAM: Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menyerbu premis memproses muruku di Kajang dekat sini, semalam kerana menggunakan Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM) palsu.

Syarikat itu juga didapati menggunakan label jenama nama wanita Islam sebagai strategi pemasaran kononnya produk Muslim dan boleh dimakan oleh pengguna beragama Islam tanpa was-was.

Premis itu juga didapati menggaji tujuh pendatang asing tanpa izin (PATI), malah keadaan premis juga kotor.

Pengarah JAIS, Mohd Shahzihan Ahmad, berkata Bahagian Pengurusan Halal JAIS menjalankan operasi bersepadu dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Cawangan Kajang dan Pejabat Kesihatan Daerah Hulu Langat.

“Pemeriksaan mendapati penggunaan logo halal tidak sah (logo generik) pada pembungkusan produk makanan ringan muruku.

“Hasil siasatan mendapati produk ini dijual meluas di pasar raya berhampiran, kedai serbaneka 24 jam dan kedai runcit sekitar Hulu Langat serta Cheras, selain platform e-dagang.

“Antara strategi pemasaran digunakan syarikat itu adalah menggunakan label jenama nama wanita Islam bertujuan mengelirukan masyarakat Islam kononnya produk itu keluaran produk Muslim dan boleh dimakan orang Islam tanpa was-was,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Mohd Shahzihan berkata, hasil semakan dalam Sistem MYe-Halal Malaysia mendapati premis bukan pemegang SPHM sah dan menyita pelbagai barang termasuk 138 kotak siap berbungkus pelbagai paket dan kotak bertanda logo halal tidak sah yang belum digunakan (960.

“Anggaran nilai rampasan sebanyak RM14,819. Siasatan dijalankan mengikut Perintah 4(1) Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) Akta Perihal Dagangan 2011 dan jika disabit kesalahan, pemilik premis boleh didenda sehingga maksimum RM200,000,” katanya.

Beliau berkata, pemeriksaan juga mendapati pemilik premis menggajikan sembilan pekerja membabitkan dua warganegara dan tujuh pekerja bukan warganegara yang disyaki warganegara India tidak memiliki pasport atau permit kerja sah.

“Keadaan premis juga sangat kotor terutama di kawasan pemprosesan makanan. Justeru, pejabat kesihatan mengambil tindakan penguatkuasaan terhadap premis di bawah Peraturan Kebersihan Makanan 2009 11(1)b

– gagal menyediakan rekod latihan pengedali makanan dan 7(1) – tidak memperbaharui perakuan pendaftaran premis makanan serta Arahan Penutupan Premis di bawah Seksyen 11 Akta Makanan 1983,” katanya

No Tags

1674 total views, 1 today

  

MukminBrands – Kategori Jenama

Iklan